söndag 10 november 2013

Premiär på Malmö Valp

Idag har det varit premiär för Lexie att själv visas upp på utställning. Det gick väl sådär. Dagen började med att visa sig från sin värsta sida. Regnet bara öste ner och min lilla tjej är inget stort fan av regn. Hon vill mest springa och lägga sig i soffan då. Med andra ord fick jag tvinga ut henne bara för att kissa. Nr 2 var det inte tal om.

Sedan vet ni hur det är. Det var ju första gången även för mig så jag hade ju fullt fokus på - har jag med mig allt osv. Nåväl, jag fick med mig allt och vi kom i tid. Men det där med nr 2 glömde jag liksom bort i allt som hände runt omkring oss.

När det väl var dags så tyckte jag att hon betedde sig jättekonstigt. Gick med nosen i mattan nästan hela tiden, hoppade stundvis runt på tre ben osv. Visst hon är valp och vi hade kanske behövt träna ännu mer på att gå i det fina utställningskopplet jag hade köpt till henne. Men ändå. Så här brukade det verkligen inte se ut.

Vi är först utav tikarna i klassen och när det är vår tur att själva gå runt ringen så beter hon sig på samma sätt. När vi sedan kommer in på diagonalen så upptäcker jag att kopplet stramas till, vänder mig och tittar ner. Då har hon satt sig och börjat bajsa! BIG NO, NO... så charmar man inga domare. Inte undra på att hon hade gått konstigt. Hon hade ju bara letat efter ett ställe att sätta sig på. Stackarn! Nåväl, domaren var snäll och gav henne trots det ett ganska gått omdöme:

"Super feminin 5 mån tikvalp välformad skalle, välansatta öron, vackra mörka ögon, underbett, brant i sitt kors, ??? vinklade. Är helt fokuserad på golvets lukter vilket gör att rörelserna är svårbedömda. Vacker färg och päls med spot i pannan, trevligt temperament med härlig svansaktivitet"

Vi får vara nöjda med det men helt klart är att vi måste öva mer. Så, nu har vi gått med i SKK också och kommer gå på varenda ringträning vi kan hitta. För även om det var superpinsamt så har vi fått mersmak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar